jidlo do tlapky

I naše malá holčička již dlabe příkrmy!

Tento článek neberte jako přesný návod, ale spíše jak jsme s příkrmy začali my a jak dále budeme postupovat. Postupně budu přidávat další dětské recepty, které jsou už zajímavější. 🙂

Takže začneme od základů. První příkrm vyzkoušíme při obědě, nejdříve nakrmíme příkrmem, a pokud má stále hlad, tak dokojíme nebo umělou výživu (UM – umělé mléko). Postupně porce zvětšujeme a ubíráme mléka. Až nahradíme kompletně celé jedno kojení (UM). Jakmile máme zavedeno jedno jídlo, pokračujeme s odpolední svačinou, dopolední svačinou, snídaní a večeří.

Různé přístupy

Na výběr máte dvě možnosti, jak s jídlem u dítěte začít. Poměrnou novinkou u nás je tzv. BLW neboli “Baby Led Weaning”, česky “jídlo do tlapky”, anebo klasickou metodu “pyré na lžičku”.

baby led weaning - jidlo do tlapky

My zkusili obě metody. Nejdříve BLW. Dala jsem do ruky kousek na páře vařené mrkve, syrovou salátovou okurku nebo kousek melouna. Jde spíše o to, že dítě si samo objevuje chutě jídla a samo se jakoby krmí. Nesedící dítě musí být při této metodě v lehu na bříšku, kvůli případnému vdechnutí kousku jídla. Osobně jsem této metodě nepřišla moc na chuť a moje holčička se k samotnému objevování také moc neměla. Takže jsme přistoupili k metodě druhé a to na lžičku.

Jako první jsme opět dali mrkev, protože se doporučuje a je také sladká. Tentokrát vařenou ve vodě rozmixovanou s trochou vody, ve které se mrkev vařila. Nejprve se má nabídnout lžička nebo dvě pro začátek. No my máme ovšem doma většího jedlíka, takže snědla lžiček tak šest :-). Mrkev jsme zkoušeli 3 dny po sobě, kvůli případné alergické reakci. Jako druhou jsme dali máslovou dýni. Ta měla kupodivu mnohem větší úspěch než mrkev. Spráskla na jedno krmení cca 90g.

Dále můžete kombinovat různé zeleninové kombinace. U nás například hodně chutná červená řepa s batátem nebo batát s cuketou. Kombinací je bezpočet. Kombinujte podle sebe, jak by to chutnalo Vám. A zkoušejte co dítěti také chutná. Veškeré jídlo minimálně do roka nesolíme ani jinak nedochucujeme!

Dalším krokem je přidání masa k zelenině, případně použít vaječný žloutek (bílek je alergen a proto by se měl zavádět až v pozdějším věku). Je vhodné pro začátek začít s kuřecím, krůtím nebo králičím masem, protože jsou to libová, dietní a lehce stravitelná masa. Opět vaříme ve vodě a nesolíme. Do hotového příkrmu s masem přidáme ještě kapku olivového oleje pro lepší trávení a průchodnost střev.

A nakonec zavedení lepku, u nás to bude nejspíše formou kuskusu, ale můžete také zkusit rýži. Stačí na začátek přidat lžičku a pozorovat reakce.

No a to je v podstatě vše, čím je dítě starší, můžete zkoušet i další potraviny.

Ještě jeden tip, jak příkrmy uchovávat. Spousta maminek příkrmy dává do formiček na led a zamrazí je, ale ne všechny potraviny jsou vhodné ke zmražení, např. rýže nebo brambory. Já dávám přednost rychlozaváření. Ještě horký rozmixovaný příkrm naleju do uzavíratelné skleničky, pořádně uzavřu a otočím dnem vzhůru. Takto nechám, dokud nevychladne. Skladuji pak v lednici. Po otevření spotřebovat do dvou dnů.

Určitě mi nezapomeňte dát vědět, jak jste postupovali vy nebo jaké je to u Vás doma. Ráda se poučím. A pokud si přejete dostávat pravidelné informace o nových receptech, tipech a trendech ve vaření, tak se můžete přihlásit k odběru emailových novinek.  


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *